Po uruchomieniu nowego terminalu lotniska Wrocław – Strachowice przepustowość portu wyniesie ponad 3,5 mln pasażerów rocznie.
28 lutego, na 100 dni przed rozpoczęciem EURO 2012 odbyła się symboliczna uroczystość otwarcia terminala pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego we Wrocławiu. Kontrakt na rozbudowę lotniska zrealizowało konsorcjum firm HOCHTIEF Polska i HOCHTIEF Solutions.
Zakres prac obejmował budowę nowego terminala o powierzchni użytkowej 38 670 m kw. wraz z infrastrukturą w nowej lokalizacji i wyposażeniem. Kubatura obiektu wyniosła ponad 328 000 m sześć. Prace rozpoczęły się we wrześniu 2009 roku a zakończyły w lutym 2012. Wartość projektu wyniosła ponad 300 mln złotych brutto.
Nowy terminal został zaprojektowany zgodnie ze standardem „C” według IATA jako hala o trzech kondygnacjach naziemnych i jednej podziemnej. Znalazły się w niej obie strefy funkcjonalne: airside i landside. W ramach projektu zostały wykonane również tereny utwardzone o powierzchni ponad 60 000 m kw., na które składają się drogi dojazdowe, place i parking z ponad 1 000 miejsc postojowych. Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest nowoczesny system kontroli bagażu. Uzupełnia go system monitoringu, który tworzy ponad 400 kamer i 3 stanowiska kontroli wyposażone w 24 monitory 36-calowe. Pasażerowie korzystający z lotniska będą mogli skorzystać z jednych z najdłuższych schodów ruchomych we Wrocławiu, będą one prowadzić z hali głównej na poziom tarasu widokowego w strefie dla odprowadzających (kiss&fly).
W marcu lotnisko we Wrocławiu przyjmie pierwszych pasażerów.
Po uruchomieniu nowego terminala przepustowość portu lotniczego wyniesie ponad 3,5 mln pasażerów rocznie.
– Z ogromną satysfakcją i radością przekazujemy w ręce inwestora gotowy obiekt. Podczas jego rozbudowy mieliśmy okazję skorzystać z doświadczeń i kompetencji zdobytych przy poprzednich realizacjach tego typu. Jednak projekt o tak dużym znaczeniu dla regionu to także wyzwania, spośród których, jednym z najtrudniejszych była realizacja złożonej i pięknej konstrukcji stalowej budynku terminala. Słupy główne, podpierające konstrukcję dachu przypominają elementy konstrukcyjne samolotów – śmigła lub zastrzały – symbolicznie oddają charakter i przeznaczenie budynku, nadając wnętrzu lekkości i przestrzeni. Niesłychanie ciekawy architektonicznie i konstrukcyjnie kształt połaci dachowej stanowią wzajemnie przenikające się dźwigary łukowe czy też wysokiej jakości rozwiązania lotniskowe (w tym m.in. system transportu bagażu czy rękawy pasażerskie), podążając za nowoczesnymi trendami rozwoju lotnictwa cywilnego na świecie – mówi Maciej Kamiński, Dyrektor Zespołu Kontraktów HOCHTIEF Polska Oddział w Poznaniu.