HOCHTIEF Polska jako partner wewnętrznego konsorcjum HOCHTIEF Construction AG Infrastructure Polska Sp.j. bierze udział od jesieni 2005 roku w realizacji największego w Polsce głębokowodnego terminala kontenerowego.
Wiosną br. HOCHTIEF Polska Oddział Budokor we współpracy z HOCHTIEF Construction Oddział Berlin – Brandenburg podpisał umowę z ECE Projektmanagement na budowę w systemie generalnego wykonawstwa Galerii Bałtyckiej w Gdańsku Wrzeszczu.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy
Prace zrealizowane od przejęcia placu budowy w październiku 2005 roku obejmowały, oprócz zorganizowania placu i zaplecza budowy, wykonanie makroniwelacji terenu (podniesienie do rzędnej +3,00 m npm) oraz prac pogłębiarskich. Prowadzono je w sposób ciągły prawie przez całą zimę, jedynie z parodniową przerwą w okresie, kiedy temperatura spadła poniżej -25C.
Obecnie przy zastosowaniu platformy Odin prowadzone są roboty palowe, które polegają na pogrążaniu ścianki szczelnej nabrzeża przeładunkowego.
Ściana zamykająca i rampa ro-ro (120 mb) zostały już pogrążone i zakotwione.
Pogrążono także brusy nośne ścianki Stanowiska 2-go (260 mb), aktualnie montowane są brusy wypełniające i tarcze kotwiące. Rozpoczęto roboty palowe – pogrążenie brusów ścianki szczelnej stanowiącej membranę falochronu wschodniego.
Inny zakres aktualnie prowadzonych prac obejmuje wykonywanie stóp fundamentowych budynku warsztatu i magazynu drobnicowego, budowę drogi dojazdowej i bocznicy kolejowej oraz reklamację terenu u nasady pirsu.
Projekt |
Deepsea Container Terminal Gdańsk (DCT) w Porcie Północnym Gdańsk |
Klient |
DCT Gdańsk S.A. |
Generalny wykonawca |
HOCHTIEF Construction AG Infrastructure Polska Sp.j. Partnerami konsorcjum są HOCHTIEF Construction AG Civil Engineering and Marine Works (uznane na świecie Centrum Kompetencji w zakresie budownictwa morskiego) oraz HOCHTIEF Polska. |
Projektant |
BPBM Projmors |
Rozpoczęcie prac budowlanych |
10.2005 |
Zakończenie prac budowlanych |
09.2007 |
Czas realizacji |
24 miesiące |
Koncepcja terminalu |
Terminal zostanie wybudowany na sztucznie usypanym pirsie o dł. 800 m od istniejącej linii brzegowej i szerokości 315 m. W ramach robót budowlanych powstaną 2 stanowiska do przeładunku kontenerów: Oznacza to, że terminal będzie mógł obsługiwać statki typu Postpanamax – największe jednostki wpływające na Morze Bałtyckie. Ponadto wykonane zostaną: – Budynek administracyjny o pow. użytkowej – Warsztaty o pow. użytkowej ok. 1300 m2 |
Powierzchnia placu budowy |
44 ha |
Długość sztucznie usypanego pirsu |
800 m |
Szerokość sztucznie usypanego pirsu |
315 m |
Ilość gruntu, która zostanie przeniesiona w trakcie prac z dna morskiego |
ok. 5 mln m3 |
Długość stalowej ścianki szczelnej. |
ok. 2 km |
Ciekawe rozwiązania techniczne |
Po raz pierwszy w Polsce zastosowane zostaną jedne z największych profili stalowych (90 cm), ze stali o podwyższonej odporności na korozję. |
Liczba osób zatrudnionych na budowie w okresie największego natężenia prac budowlanych |
400 osób |
Roboty pogłębiarskie |
Czerpanie piasku: 3 750 000 m3 Czerpanie namułów: 2 900 000 m3 Osuszanie gruntów: 300 000 m3 Zabezpieczenie przed erozją: 500 m |
Roboty betonowe |
Beton: 26 000 m3 Stal zbrojeniowa 2 600 t |
Palowanie |
Ścianki szczelne: 11 500 Pale wykonywane w gruncie: 18 500 |
Wykonywanie nawierzchni |
Nawierzchnie betonowe: 59 000 m3 Nawierzchnie żwirowe: 100 000 m3 Nawierzchnie asfaltowe: 30 000 m3 Torowisko: 2 000 m |
Galeria Bałtycka w Gdańsku Wrzeszczu
Projekt |
Galeria Bałtycka w Gdańsku Wrzeszczu |
Klient |
ECE Projektmanagement |
Generalny wykonawca |
HOCHTIEF Polska we współpracy z HOCHTIEF NL Berlin – Brandenburg |
Projektant |
Pracownia architektoniczna APLAN |
Opis |
Pięciokondygnacyjne centrum handlowe u zbiegu ulic Grunwaldzkiej i Kościuszki. Charakterystyczny element budynku o konstrukcji żelbetowej stanowi elewacja z piaskowca oraz liczne przeszklenia (m.in. okładziny ze szkła „Profilit”). |
Liczba sklepów o wielkości dostosowanej do potrzeb najemców |
180 |
Powierzchnia brutto |
110 000 m2 |
Liczba miejsc parkingowych |
1 100 |
Rozpoczęcie budowy |
wiosna 2006 |
Zakończenie budowy |
jesień 2007 |
Platforma podnoszona ODIN
ielofunkcyjna samodzielna platforma podnoszona ODIN, przystosowana do robót kafarowych, została sprowadzona na budowę Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego do realizacji prac związanych z pogrążaniem i kotwieniem ścianki szczelnej.
Platforma była już kilkakrotnie wykorzystywana przez spółki HOCHTIEF podczas budowy portów i terminali morskich. Ostatnio stosowano ją przy rozbudowie portu w Bremerhaven (Terminal kontenerowy IIIa) przy budowie najdłuższego na świecie nabrzeża.
Największe wyzwanie stanowiło pogrążenie i zakotwienie ścianki szczelnej o ciężarze pojedynczych brusów dochodzącym do 30 t.
Platforma ODIN jest w takich przypadkach niezastąpiona.
Techniczne możliwości platformy nazwanej imieniem nordyckiego ojca bogów są w pełni wykorzystywane przy pracy na dużych głębokościach na morzu, szczególnie w warunkach silnego falowania.
60-metrowe kolumny umożliwiają prowadzenie prac na akwenach o głębokości sięgającej 45 m.
Dane techniczne
Platforma podnoszona do robót palowych (typu jack-up) |
|
|
|
Wymiary platformy |
|
Długość |
46,10 m |
Szerokość |
30 m |
Wysokość |
4,60 m |
Wymiary kolumn |
|
Długość |
60 m |
Przekrój poprzeczny |
2 x 2 m |
Możliwości zastosowania |
|
Zanurzenie minimalne |
2,30 m |
Zanurzenie maksymalne |
3,25 m |
Największa głębokość robocza |
45 m |
Ładowność |
1 200 t |
Obciążenie pokładu |
15 t/m2 do 30 t/m2 |
Siła podnoszenia |
900 t / kolumnę |
Prędkość podnoszenia |
do 2,50 m / min. |
Żuraw |
|
Spacelift ZT-R 800 Ringer S3 |
|
Nośność przy maksymalnym wysięgu |
61 m / 32,20 t |
Kafar |
|
Liebherr LR 1280 |
|
Wysięgnik kratowy |
LHR 600 |
System wciągarek |
|
2 wciągarki podwójne |
o uciągu 17,50 t każda |
2 wciągarki pojedyncze |
o uciągu 17,50 t każda |
Napęd |
|
Diesel, hydrauliczny |
4 x 355 kW |
Diesel, elektryczny |
1 x 355 kW |