Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej zaprezentowali 1 czerwca 2012 r. publikację „Warto mieć standardy, czyli Kodeks Odpowiedzialnego Biznesu oraz podręcznik do jego wdrażania„. Stanowi ona zbiór wskazówek do wdrażania zasad CR (ang. corporate responsibility).
Publikacja powstała w ramach projektu „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu”, finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Główny cel inicjatywy stanowi wsparcie przedsiębiorców oraz wypracowanie narzędzi do wdrażania zasad CR. Kluczowym elementem projektu było opracowanie Kodeksu Odpowiedzialnego Biznesu, który znalazł się w pierwszej części publikacji. Został w nim zawarty kanon zasad, jakimi powinien się kierować odpowiedzialny przedsiębiorca. Drugą część publikacji stanowi podręcznik do wdrażania zasad zawartych w Kodeksie. Na ostatni rozdział składają się zaś podręczniki branżowe, w których wyszczególniona została specyfika CR w sześciu sektorach: budowlanym, paliwowo-energetycznym, farmaceutycznym, finansowo-ubezpieczeniowym, FMCG oraz teleinformatycznym.
Publikacja powstała na podstawie wyników badań opinii publicznej, najważniejszych grup interesariuszy oraz pracowników. Stanowi kompendium wiedzy dla przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić swoją działalność zgodnie z najwyższymi standardami odpowiedzialnego biznesu. W publikacji znajdą się odpowiedzi na wiele kluczowych pytań: Gdzie szukać informacji o odpowiedzialnym biznesie? Dlaczego warto wdrażać CR? Jak zdobyć poparcie zarządu przedsiębiorstwa przy wdrażaniu zasad społecznej odpowiedzialności biznesu?
Publikację w formacie pdf można bezpłatnie pobrać ze strony: www.koalicjacr.pl.
Podczas spotkania, na którym zaprezentowano podręcznik, Pracodawcy RP wręczyli certyfikaty firmom, które zostały włączone do Koalicji na rzecz odpowiedzialnego biznesu. By do niej należeć, należało przejść weryfikację w postaci audytu przeprowadzonego przez firmę PwC. Audyt miał na celu zbadanie, czy przedsiębiorstwa spełniają najwyższe standardy zawarte w Kodeksie odpowiedzialnego biznesu. Z 43 firm, które podpisały deklarację o przystąpieniu do Koalicji, 32 przeszły już weryfikację.
Certyfikaty otrzymały: Atem Polska, Aterima, Atlas, BGK, BOŚ, Budimex, Cemex Polska, Coca Cola HBC Polska, Gaz System, GlaxoSmithKline, HOCHTIEF Polska, Inter Cars, JSW, Katowicki Holding Węglowy, Kompania Węglowa, Mennica Polska, Murapol, Nadwiślańska Agencja Turystyczna, Nowy Styl, Orange Polska, PGNiG, PKN Orlen, PKP Energetyka, Plannja, Polkomtel, Pomorska Spółka Gazownictwa, Provident Polska, Signity, Tchibo Polska, Totalizator Sportowy, Volkswagen Poznań oraz Wyborowa.
Patronami merytorycznymi projektu są firmy, które w 2010 r. zawiązały Koalicję na rzecz odpowiedzialnego biznesu: Danone, GlaxoSmithKline, HOCHTIEF Polska, Orange Polska, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo oraz Powszechny Zakład Ubezpieczeń. Partnerem merytorycznym projektu jest firma PwC. Partnerami medialnymi projektu są: TVP Warszawa, Rzeczpospolita, Onet.pl. Brief oraz Proto.pl.